maanantai 30. huhtikuuta 2018

30.4.2018 Itävallasta Tsekkiin

Tupakan hajusta huolimatta hyvin nukutun yön jälkeen heräsimme pirteinä. Voi sanoa että tämä oli reissun epäsiistein paikka hämähäkin verkkoineen kaikkineen. Maatalon lehmätkin näyttivät likaisilta ja pilttuut huonolla luonnilla. Ympäristön lemu oli sen mukainen, vaikka olen vieraillut suht paljon karjatiloilla niin.... Maisema oli upea kun ei katsellut piahaa, vaan alppiniittyjä ja vuorenrinteitä. Aamupalasta olisi vielä pitänyt maksaa erikseen niinpä päätimme lähteä niine hyvinemme klo 6.45 kauniiseen ja raikkaaseen +10°C vuoristoilmaan.

Kyllä on serpentiiniä vapun kunniaksi fiilistellä. Kävin huoltiksella varmistamassa että Itävallan moottoritiemaksu on voimassa 10 pv samalla kun ostin meille aamupalasämpylät. Wien ohitettiin kymmenen korvissa. Maisemat tasoittuivat harmikseni ja ilma oli jo +25°C. Liikennetä oli neljällä kaistalla suuntaansa ja rampit päälle. Olenkohan jo tottunut Amerikan reissuilla suurkaupunkien liikenteeseen kun ei pelottanut ollenkaan niin kuin Sant Diegossa 😲

Moottoritiet ohittavat (tai alittavat Wienissä) hienosti suurkaupungit ja jo klo 11.00 olimme Tsekissä. En taaskaan huomannut rajatulleja missään. Ennen rajaa sain ostettua Tsekin moottoritiemaksulapun 19 € kymmeneksi päiväksi. Itävallan lippu piti laittaa kuskin puolelle tuulilasiin ja Tsekin lippu pelkääjän puolelle. Pysähdyttiin kohta rajan jälkeen laittamaan kevyempää päälle ja puskapissalle.

Peltoja, peltoja... Loppupäässä ajoimme uutta moot.tietä jota navi ei tunnistanut vaan komenteli kääntymään milloin vasempaan milloin oikeaan, mutta onneksi ennen kuin piti poistua moot.tieltä se taas löysi reittimme. Löysimme pienen haeskelun jälkeen perille Pension Brusenkaan, Brusnen kylään. Bookoing comin antamaa osoitetta joutuu ajoittain kirjoittamaan luovasti. Nytkin luulin kylän nimeä kadun nimeksi... Pension on todella viehättävä majatalo. Talo on vanha ja pidetty huolella, vanhaa kunnioittaen. Rekvisiittana on paljon talonpoikaisantiikkia. Alakerran ravintola on tosi hyvä ruokapaikka kenelle vaan, ei tosin (onneksi) pizzaa eikä hampurilaisia. Joka paikka on viimesenpäälle siistissä kunnossa ja viihtyisää. Hinta/laatu kohdillaan.

Nyt klo 22.00 vappua juhlimaan nukkumatin matkaan.