lauantai 5. toukokuuta 2018

5.5.2018 Jurmalassa

Vähän rauhattomasti nukutun yön jäljiltä aurinkoinen aamu herätti meidät. Hyvän aamupalan jälkeen suunnittelimme päivän ohjelmaa. Lähdimme bussilla kohti Jurmalan keskustaa. Täpötäydessä bussissa emme oikein tienneet missä jäädä pois, joten hyppäsimme bussista rautatieasemalla. Sieltä olikin vielä aika matka kävellä keskustaan, mutta meillähän oli aikaa. Käveleskelimme kävelykatua pitkin katsellen mitä erilaisimpia pikkukojuja, joita vähitellen avattiin lisää.  Kadun varressa on paljon hotelleja, joten turistivirta on taattu iltapäivällä. Mitä se sitten onkaan sesonkiaikana.

Näimme valuutanvaihtopisteen missä sain vaihdettua aiemmin liikaa vaihtamani Tsekin korunat euroiksi. Kurssista en ole ihan varma, mutta nyt ne on euroja jokatapauksessa. Sen kunniaksi menimme viehättävään pikkukahvilaan mehulle ja kakulle. Kahvila on sisustettu ja koristeltu varsin hauskasti, pieniä yksityiskohtia on joka paikassa. Harmi etten saa siitäkään kuvaa tähän. 😕. Laitoin kylläkin Faceen joitain kuvia. Aikamme ihailtuamme vanhoja rakennuksia, joista jo osa on kunnostettu kauniisti, lähdimme kävelemään bussipysäkille. Puistossa on jo tulppaanit täydessä kukassa Latvian lipun värein. Ympäristö on siisti ja huolella hoidettu.

Bussissa oli hankalaa arvella missä pitää jäädä pois, vaikka katonrajassa luki aina seuraavan pysäkin kadun nimi. Jäimme siis taas aivan liian aikaisin pois ja jatkoimme matkaa jalkapatikassa. Bussimatka maksoi 70 centtiä/suunta/hlö.  Päästyämme hotellin luo puolenpäivän jälkeen jatkoimme matkaa autolla toiseen suuntaan. Nisse koukkaili välillä meren rantaan ja taas jonnekin pikkutielle. Niinpä päädyimme kosteikolle jossa oli sopivasti vettä ja kaislikkoa linnuille. Näimme joitain sorsia ja joutsenperheen pesän tuntumassa. Hieno paikka lintutorneineen ja pitkospuineen, josta emme tienneet aiemmin mitään.

Aikamme kurvailtuamme  palasimme kaupan kautta vähän nälkäisinä. Kaupasta tuli ostettua vähän turhan paljon syötävää, joten ravintolaa ei tarvinnut hakea. Koska olimme poistuneet kaupunkialueelta, niin eilinen kaupunkivero ei ollut enää tänään voimassa, otimme siis automaatista uuden 2 € lipun. Hotellilla söimme eväitämme ja huilasimme jonkin aikaa ja lähdettiin vielä läheiselle biitsille kävelemään... 33 km hiekkaranta houkuttaa. Tänään tuli käveltyä puhelimen laskurin mukaan  14757 askelta, n. 11 km. Onhan sitä tullut istuttua viime viikkoina 😆. Huomenna sitten kylpylään ja hierontoihin Laulasmaalle pariksi päiväksi.

Hieno päivä, aurinko paistoi ja +15 - 18°C.